Sanat Dünyamız 175. sayısında baharın gelişini Işık Güner’in bitki resimleriyle kutluyor Mart Nisan sayısıyla okurla buluşan Sanat Dünyamız dergisi, bitki ressamı Işık Güner’den, Arter’de yer alan Ayşe Erkmen’in “Beyazımtırak” sergisine, Nevhiz söyleşisinden, Hisler Arşivi: İstanbul performansına, Alexis Gritchenko üzerine bir incelemeden, Çanakkale dosyasına, sanatın gündemindeki konuları bir araya getiriyor. Sanat Dünyamız dergisinde bu sayıyla birlikte her sayı bir sanatçının okuduklarına, dinlediklerine, izlediklerine yer verilecek Ajanda köşesi ve Sanat İnisiyatifleri Söyleşi serisi de başlıyor. Yabani bitkilerin kalp çarpıntısı Edinburg’da ders veren, Rize Çamlihemşin’deki atölyesinde çevrenin bitkilerini kayda geçiren ve bitki resimleri üzerine çalışmalarını hem bilimsel yayınlarda hem de sergilerde paylaşan Işık Güner’in sanatı üzerine bir incelemeyi Ece Balcıoğlu kaleme aldı. Fahri İstanbullu Alexis İstanbul’a 100 yıl önce konuk olmuş Ukraynalı bir ressam Alexis Gritchenko. Türkiye sanat tarihindeki yeri kulaktan kulağa yayılan, az bilinen bir hikaye. Şimdi Mehşer’de 10 Mayıs’a dek “Alexis Gritchenko: İstanbul Yılları” başlığı altındaki Alexis Gritchenko sergisi bu fahri İstanbulluyu detaylı biçimde ele alıyor. Sanat tarihçi Ali Kayaalp ressamın sanat yazınındaki keşfini kaleme aldı. Nevhiz’le bir söyleşi 12 Nisan 2020’ye dek İş Sanat Kibele Sanat Galerisi’nde yer alacak Nevhiz retrospektifi “Varlığımın Garip Şarkısı” vesilesiyle Merve Ünsal sanatçıyla bir söyleşi gerçekleştirdi. Nevhiz, sanat yaşamını “Karanfil elden ele, misali” diyerek anlatıyor. Artemisia’nın izinden Düşman ordusu içine sızan Judith gibi, kendisinden söküp alınan hayatın başkaları için oh ne ala devam ettiği adaletsiz bir dünyaya sızarak tarihi başka türlü okumaya firsat verecek minik ipuçları bırakan bir casus Artemisia. National Gallery’de 4 Nisan – 26 Haziran arasında devam edecek “Artemisia” sergisi vesilesiyle Pınar Üzeltüzenci ressamı incelemeye aldı. İletişim alanı olarak müze Çağdaş sanatı farklı platformlarda ifade etmek için kullanılan en etkin yöntemlerden biri olan dijital müzeler, ziyaretçiyle iletişim alanı ve küratöryel yaklaşımlarda yenilikler vaat ediyor. British Council’in “Duvarları Olmayan Müze” sergilerinin dördüncüsü “Varmak Üzere” dijital müzelerin yeni söylemlerine dair güçlü bir örnek. Hatice Utkan Özden değerlendirdi. Çanakkale ve umut etme sebepleri Merkezde tarih yazmaya meyilli sanatin aksı nasıl başka yerlere kayar? Sanat mekânlarının önemi hangi noktada karşımıza çıkar? Birleştirici bir güçten bahsederken neleri kast ederiz? Çanakkale’deki oluşumları ve hareketliliği bu sorular ekseninde Fırat Arapoğlu değerlendirdi. Bir devrin tanığı İstanbul Modern Fotoğraf Galerisi’nde Nâzım Hikmet, Samuel Beckett ve René Char’in aralarında bulunduğu isimleri fotoğraflayan Lütfi Özkök’ün 20. yüzyıl portrelerine yer veren sergisi 3 Mayıs 2020’ye kadar sürecek. Sergiyi ve Özkök’ün serüvenini Yasemin Elçi izledi. Ayşe Erkmen’den “Beyazımtırak” Arter’de 19 Nisan 2020’ye kadar devam eden Ayşe Erkmen’in sergisi “Beyazımtırak”, Erkmen’in pratiğini incelemek için fırsat sunuyor. Sergiyi Nergis Abıyeva değerlendirdi. Sanat İnisiyatifleri Söyleşileri başlıyor: Hayy Açık Alan Bu sayıda başlattığımız Rana Kelleci’nin gerçekleştirdiği Sanat İnisiyatifleri Söyleşileri, bağımsız sanat alanına bir bakış sunmayı ve bu alandaki güncel aktörlerin nelerle uğraştığını, neler yaptıklarını belgelemeyi hedefliyor. İlk konuğumuz olan Saliha Yavuz ve Ayşe Gür’ün kurdukları İzmir’deki Hayy Açık Alan. Deneyim Şapkaları VI Süreyyya Evren’in kaleme aldığı Deneyim Şapkaları serisinin son yazısında kararlar, binlerce vazgeçişler, açıklamalara karşı deneyimlere bakıyor ve şapkaları askıdaki yerlerine bırakıyoruz. Prof. Dr. Suraiya Faroqhi: Osmanlı yaşamının peşine düşen bir tarihçi Tarihçi Suraiya Faroqhi, Osmanlı tarihi peşindeki yaşamını, eğitimini ve çalışmalarını Bellek/Emek serisinde Nazlı Pektaş’a anlattı. Tarih Edebiyat Sanat Kütüphanesi Kadıköy’de mimarisiyle de ilgi uyandıran Tarih Edebiyat ve Sanat Kütüphanesi, kültürel belleği diri tutmayı amaçlıyor. Sanat Kütüphaneleri Serisi’nde Yaşar Kemal’den Adalet Ağaoğlu’na çok sayıda yazarın imzalı kitabına, kitap ve hatta müzik arşivi koleksiyonlarina ev sahipliği eden TESAK’ın birim yöneticisi Eda Akgün ile Yücel Manyas görüştü. Nalan Yırtmaç sergisinin izleri Nalan Yırtmaç’ın Depo’da, 15 Kasım-29 Aralık 2019 Arasında “İsim, Şehir, Bitki, Hayvan” ismiyle gerçekleşen sergisi, bir aradalık düzleminin yeniden düşünülebilir ve inşa edilebilir olmasına dair kuvvetli bir karşılaşma öneriyordu. Sergiyi derginin İz bölümünde Kevser Güler kaleme aldı. Arkadaşlık ve performans üzerine “A Corner In The World”ü 29’ 59’’ seçkisi kapsamında Salt Beyoğlu’nda sergilenen Yer Yer Hareketli Sunum, biri ses diğeri hareketle çalışan iki sanatçının üzerinde çalışmaya devam ettikleri bir performans projesi. “Hayal gücünü harekete geçirip çağrışımlari tetikleyebilen ses ve hareket alanları yaratmak” istediklerini söyleyen Burcu Bilgiç ve Ekin Bozkurt’un performansı, doğaçlamalarla şekilleniyor. İki sanatçının Sanat Dünyamız için hazırladığı diyaloğu İz bölümünde sunuyoruz. Hisli Coğrafyanın Kaydı Moda Sahnesi’nde Aralık sonunda prömiyer yapan ve sezon boyu sahnelenecek olan Hisler Arşivi: İstanbul, izleyiciyi yaşadığımız şehrin belleğine, bizde bıraktığı hislere bakmaya çağırıyor. Prömiyer sonrası izlenimini Şükran Çakmak kaleme aldı.